Lilla Reklamskolan

Att skriva en företagspresentation


Formgivning i alla ära, men utan intressant innehåll blir det ingen affär. Det kan röra sig om marknadsföring och reklam, information eller annan kommunikation. 
Behöver du hjälp att se över dina texter kan vi hjälpa dig. Ibland behövs det någon utifrån som sorterar bland alla ord för att få fram rätt budskap. 
På din hemsida och i din tryckta folder vill dina kunder läsa om dig och ditt företag: Vem du är, vad ditt varumärke representerar och vad du kan erbjuda för hjälp. Ingen känner ditt företag bättre än du själv men det är inte alltid så enkelt att skriva till sig själv. Här nedan följer en liten guide där vi hjälper dig att komma igång.
 



Hur skriver man en bra företagspresentation?

Presentationens uppgift är att snabbt och enkelt ge en bild av ditt företag. Den ska hållas lagom lång, intressant och informativ. 
Less is more. Den ska förmedla rätt känsla genom rätt ordval. Tillsammans med rätt formgivning kan då magi (läs: ett gott intryck och förtroende) uppstå. Texter på din hemsida måste skapa en positiv känsla kring ditt företag och förmedla hur det skulle kännas att vara din kund! 

INTRYCK OCH UTTRYCK

För att förstärka ditt budskap i texten behöver du bilder som talar samma språk. En bild sätter sig bättre i minnet och hjälper mottagaren att komma ihåg det du ville förmedla. (Läs mer om bildredigering längre ner på sidan.)
     Ytterligare en viktig punkt att ha i åtanke är att vår älskade sökmotor GOOGLE älskar text. Ska din text publiceras på din hemsida måste du vara noga med dina ordval så att de är relevanta för sökning. Tänk: Hur hade jag googlat för att hitta en rörmokare, städfirma eller reklambyrå? 

 

Hur skriver man en företagspresentation?
För att förenkla företagspresentationen 
kan vi dela in den i fem delar:

  1. Inledning
  2. Historia
  3. Nutid
  4. Framtid
  5. Avslut


Börja med att svara på dessa frågor:

Vilka kunder vill du nå? 
- Nya/gamla?
- Ålderskategori?
- Någon specifik bransch?
- Stora/små företag?

Vilken identitet vill du att ditt företag förknippas med?
- Attityd/känsla

Vad som är unikt och bra med ditt företag? 
Är det..
- Priser?
- Tillgänglighet? 
- Snabbhet?
- Personlig kontakt?

Vilken vara eller tjänst erbjuder ditt företag?

 

Efter att du svarat på dessa frågor kan du börjar skriva en intresseväckande inledning. Kom ihåg att dina hemsidebesökare kommer till dig av en anledning - de har ett behov eller ett problem som de vill ha löst. Presentera först deras behov och efter det: din produkt eller tjänst som lösning.


Sen går vi in på lite historik, nutid och framtid:

När startade och hur startade du? 

Vem startade företaget?

Vad har du gjort innan? 
- Relevant utbildning och erfarenhet

Varför startades företaget?

Vad har hänt i företaget de senaste åren?
- Uppge några viktiga milstolpar.

Vad är företagets motto?
- Slogan, slagord eller liknande.

Vad har ni för framtidsplaner?

 

Avsluta till sist presentationen med ett engagerande "call to action"
Vad vill du att besökaren ska göra härnäst? 

  • Ringa eller maila dig?
  • Besöka en annan sida på din webb?
  • Följa dig på sociala medier?
  • Eller kanske fylla i kontaktformuläret här nedan?


När du känner du färdig med din presentation bör du låta någon annan korrekturläsa din text.
Om du inte har någon kollega eller vän som kan hjälpa dig med det så står vi gärna till tjänst!

Lycka till!

 

Kontakta oss

Fyll i kontaktformuläret nedan så kontaktar vi dig.